نوشته شده توسط هدی بانکی ۱۱ خرداد ۱۳۹۵

تحقیقی جدیدکه توسط موسسه کارولینسکای سوئد صورت گرفت پرده از این رازبرمی دارد که ورزش چگونه عملکرد ژن های مارا تغییر می دهد مدت هاست که میدانیم ورزش سلامت و تندرستی ما را بهتر می کند اما به خوبی نمیدانستیم روی ژنتیک ما چه تاثیری می گذارد اکنون پژوهشی جدیدکه توسط این موسسه انجام شده این مسئله را شفاف می کند با مجله علم ورزش همراه شوید .

برای این مطاله ۲۳ زن و مرد شرکت کننده به مدت ۳ ماه ۴ بار در هفته و برای ۴۵ دقیقه با یک پا دوچرخه های ثابت را رکاب زدند پای دیگرشان به کار گرفته نشود و به عنوان کنترل عمل کرد . محققان قبل و بعد از این دوره تمرینی از عضلات هر دو پا نمونه برداری کردند.

دور از انتظارنبود که این تمرین استقامتی پای فعال را تقویت کند اما ژنوم سلول های عضلانی شان به اندازه ۵۰۰۰ تار یا سلول تغییر داده بود در میان صدها تاثیری که مشاهده شد یک تغییر وراژنتیکی کلیدی که تحد تاثیر ورزش بود متیلاسیون می باشد که فرایندی بیوشیمیایی و پیچیده جهت کنترل پروتئین و ترکیب DNA در سراسر بدن است یک تاثیر مثبت دیگر این تمرین روی وضعیت ژنتیکی افزایش انسولین و واکنش های التهابی بوده است .

این پژوهش ممکن است پیامدهای گسترده تری در درمان بیماری هایی چون دیابت نوع دوم و بیماری های قلبی و عروقی داشته باشد که تحت تاثیر میزان فعالیت بدنی فرد می باشد جهت کسب آگاهی بیشتر ازاین تحقیق پرسش و پاسخ هایی با دو تن ازمحققان این مطالعه انجام داده ایم : دکتر کارل جان ساندرگ – پرفسور فیزیولوژی مولکولی ورزشی در موسسه کارولینسکای سوئد و ملن لیندهولم دانشجوی دکترادر این موسسه .

این مطالعه چه کمکی به فهم بهتر ما در مورد تاثیرات ورزش روی بدن انسان می کند ؟

کارل جان ساندبرگ : در دهه های گذشته سوال ما این نبود که آیا ورزش کاری برای بدن می کند یا مفید است بلکه دنبال این بودیم که بدن چگونه سیگنال های دریافت شده از جلسات تمریتی و ورزشی را تفسیر می کند یا نسبت به هر نوع تغییر محیطی چه واکنشی دارد .

اما این مطالعه تا حدودی برای مان روشن کرد که بدن نسبت به تغییرات در محیط داخلی چه واکنشی نشان می دهد . این اطلاعات می تواند برای بهینه کردن تمرینات مفید باشد بنابراین ما به ورزش به عنوان ابزاری نگاه نمی کنیم که یک الگو از آن برای همه مناسب باشد چون همه ما از دیدگاه ژنتیکی متفاوت هستیم پس برخی از افراد ممکن است به انواع خاصی از ورزش واکنش قوی تری نسبت به سایر انواع نشان دهند و واکنش عده ای دیگر کاملا متفاوت باشد . در نتیجه ممکن است بتوانیم انتخاب کنیم که روی چه نوع ورزشی چه اندازه وقت صرف کنیم و شخصا چه فوایدی از آن به ما می رسد .

همجنین اگر به ملانیسم های بنیادی که این مسئله بخشی از آن است نگاهی بیندازیم شاید بتوانیم بعضی از تاثیرات مفید فعالیت بدتی را در قالب انواع داروهای جدید و گوناگون برای افرادی که قادر به حرکت نیستند به دلایل نورولوژیکی یک جا نشین اند فلج هستند تقلید و مشابه سازی کنیم به نحوی که این افراد نیر از برخی از فوایدی که دیگران از ورزش می برند بهره مند شوند .

چرا متیلاسیون مهم است و چگونه بر ژن های ما اثر می گذارد ؟

ملن لیند هولم : متیلاسیون دی ان ای دگرشی در دی ان ای ماست که روی جگونگی توانایی ما در استفاده از ژن های ما تاثیر می گذارد . ژن ها کپی می شوند و این کپی ها سپس به پروتئین های کاربردی در سلول های ما تعبیر و تبدیل می شوند .

میزان متیلاسیون روی میزان فعال بودن یک ژن و در نتیجه میزان پروتئین های تولید شده اثر می گذارد بسته به این که متیلاسیون در کجای ژنوم باشد می تواند فعالیت ژن را افزایش یا کاهش دهد .

کارل جان ساندبرگ : ما حدودا ۲۱۰۰۰ ژن داریم که لگو ها را برای پروتئین ها رمزگذاری می کنند و اساسا” عملکرد ها و ساختارهای سلول ها و بدن ما راتشکیل می دهند . این ژن ها می توانند بسته به دسترس بودن ژن ها برای کپی شدن به میزان کمتر یا بیشتر به پروتئین کپی و تبدیل شوند .

در دسترس بودن یک ژن تا حدود زیادی توسط اپی ژنتیک یا پس زایشی تنظیم و تعیین می شود بنابراین یک ژن می تواند کمتر در دسترس باشد یا اصلا در دسترس نباشد یا به واسطه دمتیلاسیون بیشتر در دسترس باشد .

سبک زندگی می تواند روی میزان قابلیت دسترسی به یک ژن تاثیر بگذارد بنابراین تمرین و ورزش می تواند روی الگوی متیلاسیون نفوذ بسیار زیادی داشته باشد .

اپی ژنتیک میان عضلات اسکلتی ناشی از تمرین استقامتی در زن و مرد چیست ؟

کارن جان ساندبرگ : واکنش ها به تمرینات مشابه بودند . اما تفاوت های اساسی بین زن ها ومردها وجود داشت که متداوم و بی تناقض هم بود اما به احتمال زیاد این تفاوت ها ناشی از اختلاف ها در پرونده هورمون های جنسی می باشد .